چرا کمبود سود سوزآور میتواند برای ایران فرصت‌ باشد؟

صنایع شیمیایی صنایع کاغذ مقالات

سود سوزآوریا هیدروکسید سدیم یک ماده شیمیایی حیاتی است کـه معمولا به چشم نمیآید و کاربردهای گسترده ای دارد بـه ویژه در تصـفیه فاضلاب. در حال حاضر به دلیل مسائل محلی تامین و همچنین افزایش تقاضا وافزایش هزینه های انرژی ناشی از جنگ اوکراین دولت بریتانیا با فشار زیادی بابت قیمت سود سوزآور مواجه است.

این ماده شیمیایی حیاتی در تصفیه فاضلاب، عمدتاً در تصحیح pH، حصول اطمینان از تصفیه و مطابقت با استانداردهای نظارتی محلی، نقش اساسی دارد.

تحلیل اخیر بازار رشد قابل توجهی را در بازار جهانی سود سوزآور پیش‌بینی می‌کند که افزایش 18469.89هزار تنی در طول سال‌های 2022-2026 درCAGR 4.22٪ خواهد بود. چیزی که زمانی به عنوان یک ماده شیمیایی اساسی درنظر گرفـته می‌شد اکنون به یک ماده پرطرفداروگران قیمت درفرآیندهای تصفیه فاضلاب تبدیل شـده است.

اتکای سنتی به سود سوزآور در تصفیه فاضلاب به ویژه برای اصلاح pH درکنارمنعقد کننده های پایه آهن یا پایه آلومینیوم به یک نگرانی مالی وزیست محیطی تبدیل شـده است. استفاده ازسود سوزآور برای مقابله با افت pH ناشی ازاین مواد منعقد کننده که بدون آن شیمی تصفیه فاضلاب بی اثرمی شود.

راه حل

صنایع، به ویژه بخش مواد غذایی و آشامیدنی، به دلیل کمبود سود سوزآور با خطرات فزاینده ای مواجه هستند. شرکت‌های این بخش که با فاضلاب های اسیدی سروکار دارند، نمیتوانند بدون استفاده از سود سوز آور برای تنظیم PH کار خود را ادامه دهند.

با این حال جایگزین‌های ابتکاری مانند «Hydrex 6861» شرکت Veolia Water Technologies منعقدکننده‌های ارگانیک و بدون فلز را ارائه می‌کنند که در مقایسه با منعقد کننده‌های فلزی سنتی درمحدوده‌های pH پایین‌تربه طورموثری کارایی دارند. برخلاف منعقد کننده های مبتنی برفلزHydrex 6861 به طور قابل توجهی pH فاضلاب را تغییرنمی دهد ونیازبه سود سوزآوراضافی برای اصلاح pH را کاهش می دهد.

انتقال مصرف از منعقد کننده های فلزی به منعقد کننده های آلی شامل یک فرآیند سه مرحله ای است:

ممیزی سایت برای درک مشخصات فاضلاب، آزمایش مقیاس کوچک با Hydrex 6861 وآزمایش درمقیاس کامل در محل با پشتیبانی متخصصان شرکت Veolia.

یک مطالعه موردی از کارخانه تولید غذای آماده درشمال غربی انگلستان, مورد موفقی ازاستفاده Hydrex 6861 را برای دستیابی بـه انعقاد بدون نیازبـه تنظیم قابل توجه pH را نشان می‌دهد . این امر نه تنها نشان میدهد که محصول جایگزین قابلین مصرف دارد بلکه مصرف سود سوزآوررا نیز به حداقل می‌رساند که منجربه صرفه‌جویی بالقوه درهزینه و کاهش حجم لجن می‌شود.

نتیجه

اکنون با توجه به اینکه ایران مزایای بالقوه ای ازاین سناریودارد، این کشورمی تواند با اتخاذ راه حل های جدید تصفیه فاضلاب که در پی کمبود سود سوزآوردرسطح جهان بوجود آمده اند روی آنها سرمایه گذاری کند. ایران با سرمایه گذاری در منعقد کننده های آلی واستفاده ازآنها، می تواند خود را به عنوان ارائه دهنده راه حل های پایداروارزان درصنعت تصفیه آب و فاضلاب معرفی کند. این حرکت استراتژیک نه تنها می‌تواند چالش‌های ناشی ازکمبود سود سوزآوررا برطرف کند بلکه فرصت‌های جدیدی را برای رشد اقتصادی ونظارت برمحیط‌ زیست بازمی‌کند. ایران این پتانسیل را دارد که به یک بازیگرکلیدی درتوسعه و اجرای جایگزین‌های دوستدارمحیط زیست تبدیل شود وبه تلاش‌های جهانی درزمینه فعالیت‌های شیمیایی پایدارکمک کند.

منبع


Leave a comment

Design a site like this with WordPress.com
Get started